Taktik vid inköp
Bjud in minst 3st anbudsgivare (helst mer) för att säkerställa korrekt prissättning. Läs in dig på omfattningen och kartlägg vilket behov vi har och vad som förväntas från dig för att lyckas handla upp entreprenaden. Hjälp våra anbudsgivare med förtydligande så det inte uppstår osäkerhet och att riskpengar adderas i onödan.
Intressekoll (Sälj)
Första steget är att sälja in vårat projekt och få entreprenörer att lägga ner sin obetalda tid att känna sig intresserade och motiverade av att lämna ett anbud. I detta skedet är det viktigt att skapa en personlig kontakt och tydliggöra vårat arbetsätt innan man skickar över en bunt med papper. (Spara tid, lyfta positiva delar i projekt, certifieringar, samarbete, beskriv förutsättningar)
Förfrågningsunderlag (FFU)
Våra FFU ska innehålla ett tydligt sammanställt underlag på arbetets omfattningen som är kalkylerbart för anbudsgivaren och jämförbart för oss på H2. Innehållet måste alltid projektanpassat men glöm inte av våra kravställda företagsgällande innehåll som alltid måste med. Vid utskick av ett FFU gör vi detta via mejl och hänvisar till underlaget till med en länk till mappen man har paketerat.
Anbudsgranskning
Vid granskning av anbud behöver man vara på hugget. Den viktigaste regeln vi har är att inte jämföra äpple med päron. För att välja rätt entreprenör behöver helheten sitta så vi inte får oväntade kostnader under resans gång.
Beställningsskrivelse
När man är överrens är det dags att paketera ihop innehållet för att forma en beställning.
När detta är klart skickas det för digital signering via TellusTalk.